ایمپلنت چیست؟

خوشبختانه امروزه با استفاده از روش های مختلفی می توان دندان هایی را که پوسیده شده اند را ترمیم و بازسازی نموده و همچنین با استفاده از روش های مختلفی دندان های از دست رفته را جایگزین نمود که از جمله بهترین این روش ها جهت جایگزین نمودن دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان می باشد. ایمپلنت دندانی در واقع یک ریشه مصنوعی به شکل پیچ و از جنس تیتانیوم می باشد که به جای ریشه دندان طبیعی در استخوان فک کاشته می شود. درست به همان شکل که دندان طبیعی روی ریشه سوار می باشد ، یک یا چند دندان پروتزی یا تاج دندانی تهیه شده در لابراتوار بر روی ایمپلنت هایی که در نقش یک پایه عمل می کنند ، سوار می گردند.

اجزاء تشکیل دهنده ایمپلنت:

  • فیکسچر ( پست یا پایه ایمپلنت)
  • اباتمنت ( ابزار اتصال فیکسچر به تاج )
  • تاج دندان یا پروتز دندان مصنوعی

ایمپلنت دندان

ایمپلنت از چه موادی تهیه می شود؟

لازم به ذکر است که اجزاء تشکیل دهنده ایمپلنت از مواد گوناگونی مثل تیتانیوم ، سرامیک یا زیرکونیا تهیه می شوند. ولی امروزه ایمپلنت های تیتانیومی موارد مصرف بیشتری دارند.

انواع مختلف ایمپلنت دندان

اوردنچر

در حقیقت می توان گفت که اوردنچر بر پایه ایمپلنت هم تقریبا دارای همان ساختار دندان مصنوعی سنتی می باشد تنها تفاوت آن در این مسئله می باشد که پروتز دندانی به جای قرار گرفتن بر روی لثه فرد ، بر روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

All on 4

در واقع این روش ، یک روش خلاقانه ویژه افرادی می باشد که استخوان فک آن ها دارای فضا یا تراکم کافی جهت کاشت بیش از 4 ایمپلنت نمی باشد. در این روش 4 ایمپلنت را با زاویه های مشخص در 4 ناحیه از استخوان فک که دارای بیشترین فضا و تراکم می باشد ، می کارند ، و سپس پروتز دندانی را روی آن ها سوار می کنند.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت ها متشکل از یک پایه تیتانیومی که درون استخوان فک کاشته می شود می باشند که انتهای آن ها یک گوی کوچک و یک سوکت همراه با حلقه پلاستیکی قرار گرفته و وظیفه چسباندن دندان به پایه را بر عهده دارند. از آنجایی که همه مراحل کاشت مینی ایمپلنت در طول یک جلسه انجام می گردد به آن ایمپلنت یک روزه هم می گویند.

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت فوری

در ایمپلنت دیجیتال از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی جهت بررسی شرایط استخوان فک و موقعیت قرار گیری رشته های عصبی استفاده می گردد. و چون دندانپزشک این اطلاعات معتبر را در اختیار دارد می تواند با کمترین شکاف ، عمل کاشت ایمپلنت را در فک طراحی نماید. در در این روش کاشت ایمپلنت در همان جلسه اول ، ایمپلنت ،اباتمنت و تاج دندان مصنوعی موقت در دهان بیمار قرار داده می شود. بهبود لثه بعد از کاشت ایمپلنت و سوار شدن تاج دندان مصنوعی موقتی بودن استفاده از هیلینگ کپ انجام می شود. لازم به ذکر است که در این روش نیازی به بخیه زدن منتظر ماندن 4 تا 6 ماهه جهت قرار دادن تاج دندان روی ایمپلنت نمی باشد.

ایمپلنت سنتی یا ایمپلنت استاندارد